środa, 22 lipca 2015

Uprzedzenia

       Myślę, ze niejednokrotnie miałeś je do kogoś. Ja przez 3 lata gimnazjum byłam uprzedzona do kilku osób. Bez powodu. Tak po prostu. Uważałam, że nie warto nawet spróbować ich poznać. Dlaczego? Bo przecież one są na najniższym poziomie intelektualnym jaki istnieje albo nawet 5 metrów pod nim. Okazało się że ja jestem nawet 20 metrów niżej.
Zdanie zmieniłam kiedy jedna ze znienawidzonych bez powodu osób zapytała czy możemy wreszcie zakopać nasz wojenny topór. Zaczęłam się zastanawiać dlaczego on w ogóle powstał. Oczywiście nic nie wymyśliłam. Niestety, to nie pierwszy raz gdy zdziwiłam się w ten sposób. Zorientowałam się, że straciłam 3 lata na obgadywaniu osób, których po pierwsze nie znałam, a po drugie które na to nie zasłużyły.
Ta sytuacja spowodowała że zaczęłam szukać informacji na temat uprzedzeń.

      1. Jak powstają?
  • Często nieświadomie spotykamy się z nimi już na etapie dzieciństwa. Dzieci poznając świat starają się go uporządkować poprzez podział ludzi na grupy. Dzielą ich według własnych, często bardzo powierzchownych kategorii. Poznając nowe osoby szufladkują ich na tych lubianych i nielubianych, często sugerując się zdaniem innych. Oprócz zdania najbliższych wpływ na powstawanie uprzedzeń ma także historia narodowa, czy przekaz medialny. 
  • Innym powodem może być generalizacja. Wielokrotnie spotykamy się ze stereotypami, że Niemcy są pracowici, zdyscyplinowani i gburowaci, Amerykanie jedzą same fast-foody,
    a Rosjanie są zacofanymi alkoholikami.  Właśnie dlatego niejednokrotnie myślimy, że wszyscy z danej grupy społecznej posiadają dane cechy,co często okazuje się niezgodne z prawdą. 
      2. Jak się ich pozbyć? 
  • Po pierwsze warto poznawać ludzi, bo wtedy łatwo się przekonać jak bardzo nie pasują do łatki, którą im przykleiliśmy albo co jest powodem ich zachowania.
  • Po drugie warto kierować się zasadą: "nie oceniaj książki po okładce" 
      3. Jakie są ich skutki?
  • narastanie uprzedzeń
  • dyskryminacja oraz marginalizacja
  • przestępstwa motywowane nienawiścią
  • przemoc, a nawet ludobójstwo (np. holokaust czy palenie czarownic)
  • brak indywidualnego postrzegania ludzi
Jeśli chcecie poczytać więcej na ten temat zapraszam na strony, z których mam nadzieję udało mi się wyciągnąć najważniejsze informacje : 

2 komentarze: